دست نوشته خبری

ساخت وبلاگ

مظنونی که گفته می شود نقش اصلی را در حملات تروریستی ماه نوامبر سال گذشته در پاریس داشته، روز جمعه برای اولین بار پس از استردادش از بروکسل در ماه گذشته، در فرانسه در دادگاه حاضر شد.

در روز اول تحقیقات، صلاح عبدالسلام در مقابل سوالات قاضی سکوت کرد.

وکیل او می گوید دلیل سکوت عبدالسلام برگزاری جلسه غیرعلنی دادگاه است و شاید در جلسات علنی او سخن بگوید.

در حملات تروریستی به پاریس که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، ۱۳۰ نفر کشته شدند.

صلاح عبدالسلام ۲۶ ساله متهم است گه با عبدالحمید اباعود طراح حملات پاریس همکاری داشته است. اباعود در حمله پلیس کشته شد و در حال حاضر عبدالسلام مهمترین مظنون آن حملات است که زنده مانده است.

صالح عبدالسلام تحت تدابیر شدید امنیتی به دادگاه برده شد. اظهارات او می تواند ابعاد بیشتری از برنامه ریزی و راهکارهایی را که افراط گرایان اسلامی در اجرای این حملات به کار بردند، روشن سازد.

او همچنین می تواند جزییات بیشتری را از ارتباط حملات پاریس و بروکسل که هر دو توسط داعش صورت گرفت ، ارائه دهد.

عبدالسلام ماه گذشته، پس از ماه ها متواری بودن، در بروکسل دستگیر شد.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 245 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:22

بررسی های جدید در ۲۷ کشور نشان می دهد اکثریت مردم جهان از آوارگان و پناهجویان استقبال خواهند کرد و حتی آماده هستند آنها را در خانه هایشان قبول کنند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این بررسی توسط سازمان عفو بین الملل انجام شده و حاکی از آن است که از هر پنچ نفر، چهار نفر می گویند از پناهجویان در "کشور، جامعه یا خانه خود استقبال خواهند کرد."

این نهاد بین المللی طرفدار حقوق بشر همچنین می گوید که این موضوع نشان می دهد دولت هایی که به آوارگان پشت می کنند، "تا چه اندازه از واقعیت ها دور هستند."

در سطح جهانی، از هر سه پاسخ دهنده دو نفر موافق هستند که دولت ها باید کار بیشتری برای کمک به آوارگان یا پناهجویانی که از جنگ یا آزار می گریزند، انجام دهند.

به گفته عفو بین الملل، در ۲۰ کشور ، بیش از ۷۵ درصد پاسخ دهندگان گفته اند با ورود آوارگان موافق هستند. فقط ۱۷ درصد گفته اند اجازه نخواهند داد که وارد شوند، و تنها در یک کشور، روسیه، بیش از یک سوم پاسخ دهندگان می گویند باید از ورود آنها جلوگیری شود.

این بررسی بر پایه پاسخ های حدود یک هزار بزرگسال در هر کدام از این ۲۷ کشور، به پرسش هایی است که از طریق تلفن، اینترنت یا دیدارهای مستقیم با آنها مطرح شد، استوار است.

در گزارش گفته می شود درصد قابل ملاحظه مردمی که حاضر هستند پناهجویان را حتی در خانه های خودشان قبول کنند نیز "دلگرم کننده"، و در مورد چین، "غیرعادی" است.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 149 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:22

حمید احمدی، با فیلم کوتاه "روی تپه‌ها"، جایزه "سینه فونداسیون" جشنواره کن را کسب کرد.

این فیلم داستان مهاجر جوان منزوى است كه براى جا افتادن و آشنايى با جامعه ميزبان، روشى غيرمتعارف را انتخاب كرده است. 

آقای احمدی تا کنون در ایران چند فیلم مستند، تبلیغاتی و موزیک ویدئو ساخته بود. وی در چند پروژه سینمایی دستیار محمود کلاری، فیلمبردار مشهور ایران بود.

احمدی که با عباس کیارستمی هم کار کرده، در سال ۲۰۱۱ برای ادامه تحصیل به لندن رفت.

"سینه فونداسیون" بنیادی است که تحت پوشش جشنواره فیلم کن برای حمایت از نسل بعدی فیلمسازان بین‌المللی ایجاد شده است.

در این بخش، فیلم دیگری از یک کارگردان جوان ایرانی تبار به نام فرشته پرنیان با عنوان "آرام" از فرانسه هم حضور داشت. 

پیش از حمید احمدی، سه سال پیش، آناهیتا قزوینی‌زاده، فیلمساز مقیم آمریکا با "سوزن" برنده جایزه "سینه فونداسیون" شده بود.

ژیل ژاکوب از روسای فستیوال سینمایی کن این بنیاد را سال ۱۹۹۸ توسط پایه گذاشت.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 175 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:22

ملیحه حسینی، همسر احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی در صفحه ایسنتاگرام خود خبر داده که از آقای مازندرانی "وصیت‌نامه" دریافت کرده است. او همچنین گفته که در "بی‌خبری مطلق" نسبت به وضعیت همسرش قرار دارد.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان آبان ماه سال گذشته به همراه چهار روزنامه‌نگار دیگر در پروژه امنیتی موسوم به "نفوذ" بازداشت شدند و در اردیبهشت ماه امسال مجموعا به ۲۷ سال زندان محکوم شدند. حکم در نظر گرفته شده برای آقای مازندرانی ۷ سال حبس تعزیری است.

ملیحه حسینی روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت در صفحه ایسنتاگرام خود نوشت نمی‌داند چه اتفاقی برای احسان مازندرانی افتاده که او تصمیم گرفته "وصیت‌نامه" بنویسد و با پست برای همسرش بفرستد؛ آن هم در شرایط "بی‌خبری مطلق".

یک روز پیش از این هم خانم حسینی نوشته بود که روز چهارشنبه و یک روز پس از این که متوجه شده احسان مازندرانی را از بند ۸ زندان اوین به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند، به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مراجعه کرده است. در آنجا به او گفته شد که به دستور قاضی مقیسه، احسان مازندرانی به بند ۲ الف زندان اوین که در اختیار سپاه است منتقل شده است. اما وقتی ملیحه حسینی به زندان اوین مراجعه می‌کند به او می‌گویند که همسرش در بند ۲-الف نیست و از پاسخگویی امتناع می‌کنند.

ایران در رده بندی سال ۲۰۱۵ گزارشگران بدون مرز با چهار رتبه صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۶۹ جهان و در میان کشورهای سرکوبگر مطبوعات قرار گرفته است.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 171 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:11

فرهاد عظیما، سرمایه دار آمریکایی ایرانی تبار که در دهه ۸۰ میلادی نامش در رسوایی ایران-کنترا در خبرها آمده بود، اکنون با افشای مدارک موسوم به "اسناد پاناما"، بار دیگر خبرساز شده است.

آقای عظیما، ۷۴ ساله، اصرار دارد که شخصی "مشکوک" نیست و می گوید شرکت لیزینگ هواپیمایی اش محموله های نظامی و غیرنظامی را از طرف واشنگتن به مقاصد مختلفی حمل کرده است؛ اما به شدت این اتهام را که "دست نشانده دولت آمریکا" است، رد کرد.

نام وی همچنین در تحقیقات خزانه داری آمریکا به عنوان کسی آمده که از طرف تهران تحریم های بین المللی را دور می زد.

آقای عظیما که در کانزاس سیتی زندگی می کند، همه این اتهامات را رد کرد و گفت هیچگاه بابت آنها دادگاهی نشده است.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 215 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:11

تیم ملی کشتی فرنگی ایران عصر جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه، با شکست دادن روسیه با نتیجه هشت بر صفر، برای پنجمین بار قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شد.

دور نهایی در شیراز برگزار شد و سامان عبدولی، امید نوروزی، افشین بیابانگرد، رامین طاهری، حبیب الله اخلاقی، قاسم رضایی و بشیر باباجانزاده حریفان خود را شکست دادند و حریف سعید عبدولی هم از مسابقه با او انصراف داد.

سرمربیگری تیم ملی کشتی ایران را محمد بنا بر عهده دارد.

کشتی فرنگی ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ و در رقابت‌های جام جهانی ارمنستان قهرمان شد و در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ نیز جام قهرمانی را بالای سر برد.

ترکیه هم که در دور صبح روز آخر هفت بر یک به ایران باخته بود، در دور رده‌بندی قزاقستان را شکست داد و سوم شد.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 213 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:11

تصمیم ناتو دایر بر دعوت رسمی از کشور مونته نگرو در جنوب شرقی اروپا برای عضویت در این پیمان نظامی، خشم روسیه را بر انگیخته است.

مسکو، مونته نگرو را که کشور دوست خوانده است، تهدید به تحریم برای پذیرفتن عضویت در ناتو کرده است.

وزیران خارجه ناتو، روز پنجشنبه، پروتکل عضویت مونته نگرو را در حضور نخست وزیر آن کشور امضاء کردند.

پارلمان های تمامی ۲۸ کشور عضو فعلی ناتو از جمله سنای آمریکا باید این پروتکل را تصویب کنند.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفت، امیدوار است بزودی ه شاهد ۲۹ پرچم بر فراز مقر آن سازمان در بروکسل باشد.

اتفاق نظر ناتو درباره داعش و روسیه

از سوی دیگر، همزمان با نشست جدید ناتو در بروکسل، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می گوید وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، پس از ماه ها اختلاف، توانستند به برخوردی مشترک در رویارویی با چالش های پیش رو در جهان دست یابند.

ژنرال جوزف دانفورد ر ییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت، کشورهای عضو ناتو در نشست وزیران دفاع این سازمان که روز چهارشنبه برگزار شد، موفق شدند با استراتژی جامع تر و فراگیرتری به مسائل امنیتی بنگرند.

ژنرال دانفورد و همچنین ژنرال مارتین دمپسی رئیس پیشین ستاد نیروهای مسلح آمریکا، هر دو نارضایتی خود را از نشست قبلی وزرای دفاع ناتو اعلام کرده بودند.

پیشتر بحث در ناتو بر سر این بود که آیا این ائتلاف باید علیه تهاجمات روسیه در شرق حوزه ناتو تمرکز کند یا جنگ با داعش در جنوب باید اولویت داشته باشد.

آمریکا می گوید، ناتو باید همزمان بر هر دو خطر تمرکز کند و به گفته ژنرال دانفورد برخوردی ۳۶۰ درجه داشته باشد.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 220 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:10

به گفته وزیر اطلاعات ایران، در سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۰ گروه تروریستی که قصد بمب‌گذاری در ایران را داشتند، شناسایی و منهدم شده‌اند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات روز جمعه ۳۱ اردیبهشت سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود و گزارشی از اقدامات این وزارتخانه ارائه کرد. به گفته او در سال گذشته "بیش از ۲۰ تیم تروریستی که برنامه انفجار بمب و اقدامات ضدامنیتی داشتند" شناسایی شده و جمعی از اعضای آنها کشته شده و تعدادی دیگر هم دستگیر شدند.

به گفته وزیر اطلاعات ایران، این دستگیری‌ها منجر به دستگیری "چند تیم پشتیبانی" و "کشف مراکز انفجاری" شده است. ضمن این که "صدها جوانی که در معرض جذب جریان‌های تروریستی قرار گرفته بودند" توسط این وزارتخانه "ارشاد" شدند.

آقای علوی همچنین با اشاره به دستورات رهبر جمهوری اسلامی درباره "نفوذ" دشمن توضیح داد: "نیروهای گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات با هوشمندی چنان از نفوذ جلوگیری کردند که مقام معظم رهبری کتبا از همت و تلاش سربازان گمنام امام زمان قدردانی کردند."

از جمله اقدامات صورت گرفته پس از هشدار "نفوذ" از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، دستگیری روزنامه‌نگاران توسط سپاه پاسداران بود اما وزارت اطلاعات تاکنون جزئیاتی درباره دستگیری‌ها و یا اقدامات خود در این راستا ارائه نکرده است.

وزیر اطلاعات ایران گفته که در مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز شورای عالی امنیت ملی ایران ماموریتی بر عهده وزارت اطلاعات گذاشت که "با موفقیت" انجام شد.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 210 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:10

سناتور جمهوریخواه جانی ایزاکسون که برای کرسی سنای خود مبارزه می‌کند، با انتشار یک ویدئوی تبلیغاتی، بار دیگر مخالفت خود را با توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران ابراز کرده و می گوید ایران با انجام آزمایش‌های موشکی بالیستیک، همین توافق را هم نقض کرده است.

وی در آغاز این ویدئو می‌گوید "سناتور جانی آیزاکسون با توافق خطرناک پرزیدنت اوباما با رژیم ایران مخالفت کرد. ایران در حال حاضر با آزمایش غیرقانونی موشک‌های بالستیک توافق را نقض کرده، اسراییل را تهدید، و تروریسم را در خاورمیانه حمایت می‌کند."

در ادامه ویدئوی انتخاباتی این سناتور ارشد جمهوریخواه از ایلت جورجیا، گفته می‌شود "ایالات متحده در مقابل (این توافق) چیزی کسب نکرد. این توافقی بد است، با نتایج مصیبت بار ."

در همین حال روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای با اشاره به متن توافق نوشته است، برجام ایران را از آزمایش موشک‌های بالیستیک منع نمی‌کند. اما قطعنامه شورای امنیت پس از توافق، با تغییر در جمله در مورد فعالیت موشکی آمده که از ایران خواسته شده هیچگونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک که با توانایی حمل سلاح اتمی طراحی شده، انجام ندهد.

وانشگتن پست سپس با اشاره به تعریف افراد مختلف از ادبیات توافق و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌نویسد، آمریکا باید با اتخاذ اهرم‌ها و سیاست‌های موثر، برنامه موشکی بالیستیک ایران را مهار کند، ولی هیچیک از این اهرم‌ها نمی‌تواند بگوید که آزمایش موشک‌های بالیستیک ایران نقض توافق هسته‌ای است.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 158 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:10

چهار کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان به همراه اتحادیه اروپا بعد از مذاکراتی در بروکسل، در بیانیه مشترکی به شرکت‌ها اطمینان دادند که بانک ها و شرکت های خصوصی خارجی نباید از انجام معاملات قانونی با ایران دوری کنند.

چهار قدرت جهانی و اتحادیه اروپا به شرکت های خارجی اطمینان دادند که پس از توافق هسته ای، انجام معاملات مشخصی با ایران مجاز و قانونی است.

آنها تاکید کردند:‌ "ما در مقابل مسیر قبلا تایید شده فعالیت های  اقصادی با ایران نخواهیم ایستاد."

طرف های غربی ۵+۱ در بیانیه شان تاکید کرده اند: "تا جایی که موسسات بین المللی و سازمان های مالی قوانین اجرایی را دنبال کنند، ما در مقابل آنها نخواهیم ایستاد."

این اقدام طرف های غربی بعد از نارضایتی های یک ماه اخیر مقام های اقتصادی دولت ایران است.

چهارماه از اجرای توافق جامع برنامه هسته ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک گذشته و از یک ماه پیش دولت روحانی از اینکه اثرات اقتصادی این توافق برای ایران ملموس نبوده، گله دارند.

روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت، ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در نشستی در لندن گفت: بانکها با ما کار نمی کنند چون نگران جریمه آمریکا هستند.

پنجشنبه هفته پیش، جان کری در حاشیه دیدار با وزیر خارجه بریتانیا خطاب به بانک های آمریکایی گفته بود برای روابط "مشروع" با ایران جریمه نمی‌شوند.

ابتدای اردیبهشت نیز جان کری بعد از دیدار با محمد جواد ظریف، در یک کنفرانس خبری مشترک گفته بود:‌ بانکها از معامله با ایران نترسند، تحریم ها برداشته شده اند.

محمدجواد ظریف هم قبل دیدار ماه پیش با کری گفته بود، "همان‌طور که همه از ابتدا می‌دانستند برجام، بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مطرح است"

پیش از ظریف، ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در سفر به واشنگتن گفته بود، "باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود".

مقام های آمریکا می گوید دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا جزو توافق هسته ای موسوم به برجام نیست.
 

مخالفت جمهوریخواهان

جمهوریخواهان در کنگره آمریکا مخالف پیوستن ایران به نظام مالی آمریکا هستند. آنها ایران را به حمایت از گروه های تروریستی مثل حزب الله متهم می کنند.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح دیگری را برای جلوگیری از دسترسی ایران به مبادلات دلاری عرضه کرد.

هدف این طرح این است که دولت اوباما نتواند اجازه دهد ایران به مبادلات مالی با دلار آمریکا دسترسی پیدا کند.

رویس در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر شد، گفته است یک ماه پیش از جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا این "سوال ساده" را پرسید که آیا رئیس جمهوری آماده این می شود که به رژیم ایران اجازه دسترسی به دلار آمریکا را بدهد؟

اد رویس می نویسد به طور نگران کننده ای، دولت باراک اوباما هنوز پاسخ این سوال را نداده است.

به گفته اد رویس، اگر رئیس جمهور اوباما اعطای این امتیاز تازه به رژیم ایران را رد نمی کند، کنگره آمریکا باید چنین اقدامی بکند.

امکان لغو بخش دیگری از تحریم‌‌های ایران توسط دولت باراک اوباما، از جمله ممنوعیت طولانی دسترسی تهران به بازار مالی آمریکا و استفاده از دلار در معاملات تجاری خود، نگرانی جمهوریخواهان مخالف توافق اتمی با ایران را افزایش داده است.

غیر از جمهوریخواهان، دولت اوباما هم روی خوشی به درخواست ایران برای دسترسی به بازار مالی آمریکا نشان نداد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته بود اساسا واشنگتن درخواست دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را "قابل بررسی" نمی داند.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 262 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:06

‎ارتش نیجریه می گوید دومین دختر ربوده شده توسط بوکو حرام در دو سال پیش را نجات داده است.

هنوز جزئیات بیشتری از این عملیات منتشر نشده است.

روز سه شنبه نخستین دختر نجات یافته که امینه علی نام دارد و ۱۹ ساله است به همراه نوزاد ۴ ماهه اش در جنگلهای سامبیسا در ایالت بورنو توسط یک شهروند غیر نظامی یافت شد که هم اکنون مقامهای ارتش نیجریه سرگرم گفتگو با وی هستند.

امینه به همراه مادرش روی پنجشنبه با محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه ملاقات کردند و آقای بوهاری گفت دولتش هرکاری برای نجات بقیه دختران ربوده شده انجام خواهد داد.

در دو سال اخیر گروه بوکوحرام، دهها دختر دانش آموز را به اسارت گرفت اما تلاش ارتش نیجریه برای آزاد سازی آنها ناکام ماند.
 

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 245 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:06

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری جدید تایوان روز جمعه کار خود را آغاز کرد.

خانم تسای در حالی روز جمعه ۳۱ اردیبهشت سوگند خورد که اولین رئیس جمهوری زن در تایوان است.

با اینکه پیش از این برخی رسانه ها پیش بینی کردند که رئیس جمهوری جدید تایوان به اختلافات این کشور با چین اشاره کند، اما خانم تسای، در سخنرانی مراسم تحلیف خود از "صلح" با چین سخن گفت و اشاره ای به اعلام استقلال  از چین نکرد. پیش از این چین اعلام کرده بود که بحث استقلال تایوان از چین، خط قرمز آنهاست.

رئیس جمهوری تایوان همچنین از اتحاد با سرزمین اصلی چین، چیزی نگفت. ۷۰ سال است عملاً تایوان، حکومتی جدا از چین شده است.

خانم تسای اینگ ون، در بخشی از سخنرانی خود خواهان گفتگوی مثبت با چین شد و گفت "روابط با سرزمین اصلی چین واسطه مهمی در نظم و ثبات منطقه است... ما برای حفظ صلح و ثبات می کوشیم."
 

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 197 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:06

نرگس محمدی فعال مدنی زندانی در ایران که در عین سپری کردن دوران محکومیت خود بار دیگر به زندان محکوم شده است، در نامه‌ای خطاب به "انجمن جهانی قلم"، نگهداری متهمان سیاسی، مدنی و عقیدتی در سلول انفرادی را "شکنجه سفید" خوانده، که آثار آن تا پایان عمر بر روح و روان آنها باقی می‌ماند.

نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران به تازگی از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان "قهرمان آزادی اطلاع رسانی" مورد تقدیر قرار گرفته است. به تازگی هم در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم شده است؛ این رای دادگاه بدوی است و او می‌تواند تقاضای تجدید نظر کند.

وبسایت کلمه، که اخبار منتقدان داخلی نظام جمهوری اسلامی را پوشش می‌دهد، روز پنجشنبه متن نامه منتسب به نرگس محمدی از زندان اوین به انجمن جهانی قلم را منتشر کرده که از اعضای انجمن خواسته است برای "بستن درهای سلول‌‌های انفرادی به روی انسان‌های بی گناه" از همه امکانات خود استفاده کنند.

وی با بیان این که این نامه را از بند زنان زندان اوین و از میان ۲۵ زن زندانی "اهل قلم و اندیشه با گرایشات فکری و سیاسی متنوع" می‌نویسد، تاکید می‌کند که در میان ما هیچ تروریست و خرابکاری وجود ندارد و اتهامات همه ما تنها فعالیت‌های سیاسی و مدنی و گرایشات فکری‌ ماست.

با این حال وی در ادامه می‌نویسد که آنچه موجب شد برای شما اهل‌قلم و اندیشه در جهان نامه بنویسم، "بازگو کردن درد و رنجی فراتر از تحمل مجازات زندان است،" و آن شرایط متهمان سیاسی، مدنی و عقیدتی است که مانند تروریست‌های خطرناک در سلول‌های انفرادی به مدت نامعلوم نگهداری می‌شوند.

به گفته این فعال حقوق بشر، یکی از کارکردهای سلول انفرادی در زندان‌های ایران، "گرفتن اعترافات و اقرارهای بی‌اساس علیه خود متهمان" است، که بر اساس همین اعترافات بی‌اساس، قضات دادگاه‌ها احکام سنگینی را علیه متهمان صادر می‌کنند.

نرگس محمدی در ادامه با بیان این که ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، تاکید می‌کند که "بسیاری از محبوسان در سلول‌های  انفرادی، سلامت جسمی و بدتر از آن، سلامت روانی خود را از دست می‌دهند، که گاه تا پایان عمر مبتلا به این دردها می‌مانند."

وی در توصیف سلول انفرادی می‌نویسد، "در این محبس که بی‌شباهت به یک قوطی دربسته نمی‌باشد، فرد در خلأ و فضای تیره و مبهمی رها می‌شود که از هر آنچه لازمه حس و درک انسان بودن و حفظ هویت خویش است، محروم می‌شود،" از هوا و نور و صدا گرفته، تا خبر و خواندن و نوشتن.

خانم محمدی در پایان خطاب به اعضای انجمن جهانی قلم می‌نوسد، به عنوان یکی از اعضای این نهاد بین المللی "از شما تقاضا دارم ... جهت مقابله با به‌کارگیری سلول انفرادی به‌عنوان شکنجه سفید، از قلم و بیان و هر امکان دیگری استفاده نمایید، تا شاید روزی شاهد بسته شدن درهای سلول انفرادی به روی انسان‌هایی باشیم که گناهشان اندیشیدن، نقادی و اصلاح گری است."

گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد اوایل اردیبهشت ماه با انتشار نامه ای، خواستار "رسیدگی فوری" به وضعیت مدافعان حقوق بشر، وکلا و فعالان سیاسی زندانی در زندان های ایران شدند.

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران نیز اسفند ماه گذشته گفته بود که "به طور مرتب و نگران کننده‌ای" گزارش‌هایی از زندان انفرادی طولانی مدت، شکنجه و اعتراف زیر شکنجه دریافت می‌کند.

ایالات متحده نیز ضمن محکوم کردن برخورد جمهوری اسلامی ایران با فعالان سیاسی و مدنی، انتقادهای جدی به نحوه رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها و همچنین شرایط نامناسب این متهمان در زندان‌های ایران دارد.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 281 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 9:18

کارشناسان می گویند تحریم های سخت بر ایران که صادرات نفت آن کشور را کاهش داد، ممکن است با ناچار ساختن کشور به تغییر اقتصاد خود، به مقابله آن با کمبود کالاها کمک کرده باشد.

اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ پس از برقراری تحریم های سخت کوچک شد. با این حال، اقتصاد کشور علیرغم کم شدن حدود یک میلیون بشکه از تولید روزانه نفت و پائین آمدن قیمت های نفت خام، تا سال ۲۰۱۴ دوباره رشد کرد.

شبکه خبری سی.ان.بی.سی می گوید روز پنجشنبه کارشناسان در کنفرانسی در لندن، رشد اقتصادی ایران را تا حدودی ناشی از تلاش هایی که برای کاهش وابستگی به صادرات نفت در ایران جریان دارد، دانستند.

بانک جهانی رشد اقتصاد ایران در سال جاری میلادی را از زمان کاهش تحریم ها در ژانویه، ۴ درصد می داند. ایران تولید نفت خام را از آن زمان افزایش داده، و رسانه ها روز چهارشنبه به نقل از وزیر نفت ایران گفتند، هدف این است که میران تولید نفت تا مارس ۲۰۱۷ به چهار میلیون بشکه در روز برسد.

دز کنفرانس لندن، امیر مهران مدیر بخش دارایی های خارجی و مدیریت سرمایه گذاری در بانک پاسارگاد ایران گفت "فکر می کند در نهایت ایران به صدور نفت یا مواد خام نیاز نخواهد داشت، ما باید پتروشیمی یا مواد ارزشمند دیگر صادر کنیم."

او گفت افزایش تولید اقتصاد ایران را در ۱۲ تا ۱۵ ماه آینده تقویت خواهد کرد، اما این افزایش به تاسیسات زیربنایی بهتر و سرمایه نیاز خواهد داشت.

آقای مهران همچنین تاکید کرد که ایران نیار دارد با دنیای مالی بین الملل، دوباره ارتباط برقرار کند.

در گزارش سی.ان.بی.سی گفته می شود ایران از زمان کاهش تحریم ها در تلاش بوده سرمایه گذاران خارجی را جلب کند، با این حال آنها بیشتر در حاشیه نشسته اند، چرا که از نقض تحریم های باقی مانده می ترسند. همچنین نمی دانند آیا نزدیک شدن ایران به غرب،  دوام خواهد آورد یا خیر. 

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 250 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 6:04

عظیم قیچی‌ساز کوهنورد ایرانی اورست، بلندترین قله جهان را بدون استفاده از کپسول اکسیژن فتح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا عظیم قیچی‌ساز، کوهنورد ۳۴ ساله اهل تبریز روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت برای دومین بار به قله اورست صعود کرد اما این بار کپسول اکسیژن به همراه نداشت.

آقای قیچی‌ساز به ایرنا گفته که از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ موفق شده ۱۳ قله از ۱۴ قله هشت هزار متری دنیا را فتح کند که همگی بدون کپسول اکسیژن بوده است. او نخستین ایرانی صاحب این رکورد است.

او قصد دارد با صعود به قله لوتسه، به جمع نامداران کوهنوردی دنیا که موفق به فتح همه قله‌های هشت هزار متری شده‌اند یا اصطلاحا باشگاه هشت هزارمتری‌ها ورود کند.

فتح اورست بدون اکسیژن نخستین بار در سال ۱۹۷۸ میلادی انجام گرفت و مهدی عمیدی اولین ایرانی بود که موفق به این کار شد. او در فروردین ۱۳۹۰ موفق به ثبت این رکورد شد.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 269 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 3:23

به دنبال تعویق نشست پاریس درباره صلح خاورمیانه، وزیر خارجه ایالات متحده ضمن استقبال از تلاش‌های جاری برای از سرگیری گفت‌وگوهای اسرائیل و فلسطینی‌ها، گفت در نشست خرداد ماه شرکت خواهد کرد.

این نشست بین المللی ابتدا قرار بود اواخر ماه جاری میلادی (دهم خرداد ماه) در پایتخت فرانسه برگزار شود، اما از آنجا که جان کری به دلیل مشغله کاری امکان حضور در آن را نداشت، به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد برای آن که همه بتوانند در نشست حضور پیدا کنند، سوم ژوئن (چهاردهم خرداد ماه) به عنوان تاریخ جدید تعیین شده است.

این تصمیم پس از دیدار وزیران خارجه فرانسه و آمریکا در حاشیه نشست ناتو در بروکسل اعلام شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از جان کری در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل نوشت، به رغم مخالفت اسرائیلی‌ها با این طرح، ازسرگیری مذاکرات یا دست کم باز گذاشتن مسیر گفت‌وگوها، همچنان اولویت اصلی ایالات متحده است.

وی در ادامه تاکید کرد که با حسن نیت، با فرانسوی‌ها، مصری‌ها، کشورهای عرب و جامعه جهانی "همکاری خواهم کرد، تا ببینم آیا می‌توان راهی برای بازگشت طرفین به گفت‌وگو، که در نهایت به توافق نهایی مورد رضایت همه طرف‌ها و ثبات و آرامش منطقه منجر شود، پیدا کرد."

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 236 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 3:23

یک مقام آموزش و پرورش استان خراسان رضوی خبر اخراج یک هفته‌ای دانش آموز دختری که خودکشی کرده است را تکذیب کرد.

خبرگزاری آنا وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی گزارش داده که روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه یک دختر ۱۲ ساله مشهدی از ترس تنبیه توسط پدر به دلیل اخراج از مدرسه دست به خودکشی زده و خود را از طبقه چهارم ساختمان به پایین پرت کرده است.

پدر این دختر به آنا گفته بود که فرزندش چند هفته پیش نمره پایینی گرفته بود و او به همین دلیل به مدرسه احضار شده بود. بنا به گفته‌های پدر، روز خودکشی هم این دختر دانش‌آموز " وسیله‌ای را که نباید به مدرسه ببرد" به همراه داشته و باز پدرش به مدرسه احضار می‌شود و خبر اخراج یک هفته‌ای به آنها ابلاغ می‌شود.

پدر دختر همچنین گفت: "دخترم در راه خانه، دست نوشته را می‌نویسد. او به خاطر ترس از من و اینکه مبادا دوباره تنبیهش کنم، دست به خودکشی زده است."

در کاغذی که در جیب دختر وجود داشت، نوشته شده بود: "وسایلم را بین دوستانم تقسیم کنید. پدر و مادر عزیزم من شما را دوست دارم، اگر خودم را می‌کشم به خاطر شما نیست، به خاطر خودم است."

اما روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت، رضا فرهادی نیا رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرد که خبر اخراج یک هفته‌ای "دروغ محض" است و "زمانی که این اتفاق برای دانش‌آموز افتاده، والدین او در مدرسه با مشاور در حال صحبت کردن در زمینه بی‌انضباطی دانش‌آموز بودند."

او همچنین گفته که تا اعلام نظر قطعی مراجع قضایی نمی‌توان احتمال خودکشی را قطعی دانست.

هفته گذشته وقوع سه خودکشی در سه نقطه پایتخت ایران و در ملاءعام خبرساز شد.

پاییز و زمستان سال گذشته نیز چندین خودکشی در میان دانش‌آموزان و جوانان ایرانی توجه‌ها را به خود معطوف کرد و حداقل دو مورد خودکشی با پریدن جلوی مترو در تهران به وقوع پیوست.

با این حال حسین قاضیان، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با صدای آمریکا توضیح داد که اغلب تصور می شود در ایران خودکشی زیاد است و بیشتر هم می‌شود اما این روند، اختصاصی ایران نیست به طوری که در ۴۵ سال گذشته میزان خودکشی جهانی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

آقای قاضیان یادآوری کرد: "خوشبختانه در کنار افزایش سایر ناهنجاری های اجتماعی میزان اقدام به خودکشی در ایران پایین‌تر از معدل جهانی است."

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 231 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 3:23

محمد حسین رستمی اگرچه ادعای خود را فعلا پس گرفته اما ادعای او مبنی بر این که یک زندانی متهم به جاسوسی، همسر دوم محمد جواد ظریف است در رسانه‌های کشورهای عربی و اسرائیل نیز بازتاب داشته است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است که محمدحسین رستمی، مدیر وبسایت عماریون(یکی از نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در مطلبی فیس‌بوکی مدعی شده آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار زندانی و متهم به جاسوسی، همسر دوم وزیر امور خارجه ایران است.

آقای رستمی با بیان این که می‌خواهد "زلزله سیاسی" راه بیندازد نوشته بود: آقای ظریف در جریان نفوذ دشمن تا تخت خوابت هم هستی؟ خانم چ. به شهادت رسمی و کتبی و ثبت شده دوستانت یک جاسوسه است..."

این ادعا مورد استقبال برخی کانال‌های تلگرامی اصولگرا قرار گرفت و حتی عکسی از آقای ظریف و خانم چیت‌ساز مونتاژ کردند اما خیلی زود جعلی بودن آن لو رفت.

حتی خبرگزاری فارس، رسانه متعلق به سپاه پاسداران هم با پرداختن به موضوع عکس‌های جعلی نوشت که "محمد جواد ظریف اصلا همسر دومی ندارد که بخواهد جاسوس باشد!"

مهدی محمدی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دولت احمدی‌نژاد و مخالف دولت حسن روحانی نیز این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: "من نمی‌دانم منشا این خبر کجاست اما موثقا می‌دانم چنین خبری از اساس کذب و دامن زدن به آن تجاوز از مرزهای ایمان و اخلاق است. نوشتن این چند کلمه را لازم دانستم چرا که ما نه فقط در قبال آنچه می گوییم بلکه در قبال سخن نگفتن و دم فروبستن خویش نیز مسئولیم."

مدیر وبسایت عماریون در نهایت روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت پست دیگری در فیس‌بوکش منتشر کرد و نوشت: "به دلیل پاره ای از مسایل غیر قابل ذکر ارتباط خانم "آ چ" و آقای ظریف تکذیب می شود... مطلب قبل هم فعلا حذف گردید. اندکی صبر سحر نزدیک است."

آفرین چیت‌ساز، یادداشت نویس روزنامه ایران آبان ماه سال گذشته در پروژه موسوم به نفوذ از سوی سپاه پاسداران بازداشت شد. هفتم اردیبهشت ماه دادگاه این روزنامه‌نگار را به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 229 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:17

نتایج تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده، نشان می‌دهد که زنان سفیدپوست در ایالات متحده خیلی زودتر از آنچه که باید، از دنیا می‌روند.

بر اساس مطالعات مرکز کنترل بیماری‌ها و مرکز ملی آمار بهداشت و سلامت آمریکا بر روی نرخ مرگ و میر در کشور، نرخ امید به زندگی در گروه‌های مختلف جمعیتی در ایالات متحده افزایش یا دست کم ثابت مانده است؛ غیر از یک مورد: زنان سفیدپوست.

البته افت نرخ امید به زندگی در میان زنان سفیدپوست، چندان زیاد نبوده است؛ چرا که بر اساس آمار اعلام شده، این نرخ در سال ۲۰۱۳ میلادی ۸۱ و دو دهم سال بوده است، اما در سال ۲۰۱۴، به ۸۱ و یک دهم سال کاهش یافته است؛ یعنی تنها یک دهم درصد.

با این حال، همین کاهش اندک نیز موجب نگرانی برخی کارشناسان حوزه سلامت شده است. از جمله جارون سنت آنج از دانشگاه کانزاس که می‌گوید "هر چه زندگی بهتر می‌شود و کارها ساده تر می‌شوند، شغل و فعالیت‌های روزانه ما نیز کم خطرتر می‌شوند. از این رو انتظار داریم که طول عمر ما هم بیشتر شود."

برای همین است که کاهش هر چند اندک یا حتی ثابت ماندن نرخ امید به زندگی یا متوسط سن مرگ و میر برای چند سال متوالی، نگران کننده است.

به گفته او، مشکل زمانی است که می‌بینید نرخ امید به زندگی در میان گروه‌های جمعیتی دیگر، اگر افزایش نداشته، دست کم کاهش هم نیافته است؛ مانند زنان سیاهپوست، که هر چند نرخ پائین‌تری نسبت به زنان سفیدپوست دارند، اما روند صعودی داشته است.

بر اساس آمار ارائه شده، جالب اینجاست که زنان اسپانیایی تبار، با وجود آن که اغلب از متوسط درآمد کمتر و خدمات بیمه درمانی و بهداشتی پائین تری برخوردار هستند، اما طول عمر بیشتری دارند.

پژوهشگران معتقند، حمایت محکم جوامع اسپانیایی تبار از یکدیگر، روابط خانوادگی نزدیک . نرخ بسیار پائین استعمال دخانیات در میان این افراد، از جمله دلایل عمده این امر است.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 233 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:17

رئیس جمهوری ونزوئلا می‌گوید از تصمیم اخیر خود برای اعلام وضعیت اضطراری در کشور عقب نشینی نخواهد کرد.

نیکلاس مادورو در پی تظاهرات ضددولتی روز چهارشنبه در کاراکاس که منجر به درگیری با پلیس شد، در سخنانی در تلویزیون دولتی ونزوئلا این اظهارات را مطرح کرد.

وی پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون این کشور را به تلاش برای برکناری اش متهم کرد و گفت "مجلس می‌خواهد با برکناری من دستم را ببندد. خودشان می‌دانند چرا."

آقای مادورو در ادامه گفت "آنها مرا دست بسته می‌خواهند تا نتوانم وضعیت اضطراری اعلام کنم و ما نتوانیم حتی یک تصمیم سازنده بگیریم. برای نمونه مجوز ساخت سیصد هزار خانه برای نیازمندان کشور، افزایش دستمزد و حقوق بازنشستگی، حل مشکلات بودجه و براه اندازی کارخانجات، چون همه چیز را مجلس باید تایید کند و آنها این کار را نخواهند کرد. تا اوضاع خرابتر بشود و به وضعیت اقتصادی کشور بیشتر لطمه بخورد."

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰ درصد مردم ونزوئلا خواهان برکناری نیکلاس مادورو از ریاست جمهوری تا پایان سال جاری میلادی هستند. با این حال، حزب سوسیالیست حاکم ونزوئلا می‌گوید برای برگزاری همه پرسی تا پایان سال فرصت نیست.

دست نوشته خبری...
ما را در سایت دست نوشته خبری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ایرانی xn--ngblk49b بازدید : 229 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:15